Studiul publicat în jurnalul Psychological Science a fost coordonat de psihologul Sylvain Moreno de la Universitatea York. Pentru această cercetare au fost concepute două programe didactice la care au luat parte 48 de copiii cu vârste între 4 şi 6 ani.
Jumătate dintre copii au luat parte la cursuri de muzică unde le-au fost predate concepte muzicale de bază, iar restul de 24 de copii au participat la cursuri de artă vizuală. Cursurile durau o singură oră pe zi, de luni până vineri, iar toate orele erau ţinute de un profesor care proiecta materialele de curs pe un perete al clasei.
Înainte şi după cele patru săptămâni de cursuri, copiii au dat un test de vocabular pentru a li se tasta capacităţile verbale şi un alt test prin care li examina inteligenţa spaţială (capacitatea de a analiza formele şi de percepţie spaţială). În acelaşi timp, nivelul lor de activitate cerebrală a fost măsurat cu ajutorul unui electroencefalograf.
Rezultatele au relevat un „transfer de beneficii cognitive” în cazul copiilor care au urmat cursurile de muzică: 90% dintre aceşti copii au înregistrat o îmbunătăţire a inteligenţei verbale, iar analiza făcută cu electroencefalograful a arătat că educaţia muzicală a sporit capacitatea lor de a înţelege cuvintele.
În schimb, copiii care au urmat cursurile de artă vizuală nu numai că nu au înregistrat nicio creştere semnificativă la nivelul verbal, dar nu au dat nici semne de a avea o mai bună inteligenţă spaţială. Cu toate acestea, autoarea studiului spune că fenomenul este normal. Preşcolarii au capacităţi verbale foarte bine dezvoltate, urmând ca cele vizuale să evolueze mai târziu.
Studiul demonstrează că există o relaţie semnificativă între educaţia muzicală şi îmbunătăţirea capacităţilor verbale, susţinând posibilitatea unui transfer la nivel înalt între capacităţile cognitive.
Sursa: Miller-McCune